You are here: Home » Yoga » Så undviker du skador inom yoga

Så undviker du skador inom yoga

De flesta som börjar utöva yoga gör det för att må bättre, både fysiskt och mentalt. Om man inte är försiktig kan dock yogan leda till nya problem med kroppen i form av ryggskador, axelproblem, instabila knäleder och andra belastningsskador eller sträckningar. I vissa fall, så som har hänt för flera yogalärare som utövar yoga på daglig basis, har skadorna blivit så allvarliga att de har lett till operationer. Ännu värre exempel finns också, där yogarörelser som involverar nacken har lett till stroke eller hjärnskador. Man måste med andra ord vara medveten om riskerna när man utövar yoga, och vara försiktig – då kommer man också att kunna undvika skador.

Skaderisken inom yoga uppstår framförallt när man försöker pressa sin kropp för hårt, till exempel genom att försöka komma ner i en viss ställning fast det gör ont. Man måste lyssna på sin kropp och inte låta sitt ego komma i vägen – det spelar ingen roll om det finns andra i yogaklassen som klarar av ställningen, man ska utgå från sig själv och sin egen nivå. Ibland handlar det också om att man försöker sig på ställningar som man ännu inte är tillräckligt fysiskt stark för – även om man har vigheten för att komma ner i en viss position kanske man inte har muskelstyrkan för att stabilisera positionen, vilket gör den farlig. Det är alltid en bra idé att rådfråga sin yogalärare om man är osäker på hur långt man har kommit i utvecklingen och vilka rörelser som passar ens nivå. De farligaste positionerna är just de som involverar nacken, som huvudstående och skulderstående, eftersom de lägger stor belastning på nacken. Om nacken vrids för mycket i dessa positioner, eller på väg upp i dessa positioner, kan det få allvarliga konsekvenser.

Om man skulle drabbas av en lindrigare form av skada, som en sträckning eller muskelbristning, eller bara allmän värk som en följd av ens yogaträning, kan man kontakta en naprapat för att få hjälp med sina besvär. En naprapat kan också rekommendera andra träningsformer än yoga för att rehabilitera skadan och träna de muskelgrupper som behövs för att stabilisera yogarörelserna. Genom att vara fysiskt förberedd, vara försiktig och hela tiden lyssna till de signaler som ens kropp sänder, kan man vara lugn med att man kommer att kunna undvika de flesta skadorna inom yoga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *